MÍR - VÍRA - LÁSKA - NADĚJE

Facebook:
Kundaliní a čakry
 

O průchodu čakrami se hovoří jako o "vzestupu Kundaliní".

kundalini-07.jpg
Kundaliní je hadí bohyně, na kresbách často zachycená jako třiapůlkrát ovinutá kolem čakry Múladhary. Podle hinduistické tradice se probuzená Kundaliní vydává na cestu ke koruně (Sahasráře) a postupně pronikne všemi čakrami.
Jakmile dospěje k cíli, jedinec dosáhl osvícení.
Nejvyšším cílem této cesty čakrami je ocenění našeho Vyššího já: nalezení boha v nás.

Kundaliní začíná svou pouť čakrami v první čakře, pojmenované Múladhara. Její sanskrtský název znamená "kořen" nebo "oporu" a znázorňuje se jako lotosový květ se čtyřmi lístky okružujícími trojúhelník, jehož vrchol, vsazený do čtverce, směřuje k zemi. Ve složitějších verzích se symbol bohyně Kundaliní - stočený had - ovíjí kolem falu či lingamu, který představuje mužskou sexualitu.

Ženská sexualita je umístěna především ve druhé čakře - Svadhištháně. Podle hinduistické tradice Kundaliní stoupá čakrami a každou postupně probouzí, až nakonec dosáhne Sahasráry, čímž dochází k "osvícení".

Aby ženy nezůstaly zkrátka, musí mít zase mírnou výjimku. U žen je sídlo spící Kundaliní podle klasických textů umisťováno do druhé čakry, Svadhišthány. Svadhišthána znamená "sladkost" a skutečně je spřízněna s tím, co život činí sladkým - se slastí, sexualitou, výživou, pohybem a změnou.

Hinduisté ji znázorňují lotosem se šesti lístky, obsahujícím bílý kruh, který symbolizuje vodu jakožto element, a světlemodrý srpek měsíce, mezi jehož cípy se nachází "makara" s rybím ocasem, svinutým jako Kundaliní. Tento vodní tvor představuje pohlavní touhy a vášně, které mohou být nebezpečné, ale pouze v případě, že je opomíjíme nebo potlačujeme.

Některé texty v Evropě se snažily ztotožnit pozice jednotlivých čaker s plexy, s nimiž čakry sousedí, nebo v jejichž blízkosti se nachází. Považujeme tyto pokusy za násilné podrobování učení starověkých indických Mistrů novodobému pojetí lidské anatomie.
Domníváme se, že není možné ztotožňovat filozofii čaker s umístěním jednotlivých nervových plexů, jak se o to někteří autoři snaží (například Múladharu čakru ztotožňují s kokcygeálním - pánevním plexem).

Šedá hmota se v míše vyskytuje po celé délce páteře, ale její vrstva je vždy silnější v místech napojení spinálních nervů. Mícha totiž není pouhou spojnicí mezi mozkovými centry a periférií, ale sama představuje skupinu nezávislých nervových center. Je zároveň komunikačním kanálem i nezávislým systémem, který řídí důležité funkce celého systému. Zde můžeme Sušumnu vzdáleně připodobnit k páteřnímu kanálu, naplněným mozkomíšním mokem a Idu a Pingalu vidět jako svazky nervových vláken, tvořících systém sympatiku a parasympatiku.

Ráj srdce


Sestavuji aktuální kalendář ...


Opište prosím kontrolní kód "8831"
CURRENT MOON




Name
Email
Comment
Or visit this link or this one